Melasma en postinflammatoire hyperpigmentatie *

Donkere verkleuring van de huid

Melasma

Melasma (ook bekend als chloasma of zwangerschapsmasker als het een zwangere betreft) is een donkere verkleuring in het gezicht. Het treedt vooral op bij vrouwen die zwanger zijn of hormonen gebruiken, hetzij als anticonceptie hetzij als hormoonsuppletietherapie.

Melasma wordt gekenmerkt door donkere vlekken op de wang, de neus, bovenlip en/of het voorhoofd. Deze ontstaan meestal geleidelijk. Er zijn geen andere symptomen. Het komt vooral voor bij vrouwen met een getinte huid uit zonnige landen. Bij mensen met schildklier afwijkingen komt het vaker voor. Waarschijnlijk is er ook een genetische predispositie.

Postinflammatoire hyperpigmentatie

Postinflammatoire hyperpigmentatie (PIH) is de meest voorkomende vorm van abnormale donkerverkleuring van de huid. Door een ontsteking van de huid wordt een overmaat aan melanine-pigment in de huid aangemaakt. De donkere verkleuring ontstaat exact op de plaats waar de ontsteking zit en wordt zichtbaar zodra de ontsteking weer verdwijnt. (PIH) wordt om cosmetische redenen vaak als bijzonder belastend ervaren. PIH kan op elke leeftijd ontstaan. Mensen met een donker huidtype hebben een verhoogd risico. Bij hen is de PIH vaak donker en meer langdurig aanwezig dan bij mensen met een licht huidtype. Afhankelijk van de huidskleur van de persoon en de diepte waarop het extra aangemaakte pigment ligt kan de kleur variëren van lichtbruin tot donkerbruin tot grijs - blauw van kleur. Hoe dieper het pigment ligt hoe grijzer de kleur is. Wanneer de plek ook aan de zon is bloot gesteld (in het gezicht bijvoorbeeld) kan de pigmentatie extra donker worden.

Behandeling van Melasma en PIH

Melasma en PIH zijn meestal moeilijk of helemaal niet te behandelen. Vooral wanneer het pigment oppervlakkig in de huid gelegen is, is de kans op spontane verbetering redelijk groot. Diep gelegen pigment verdwijnt zelden. Helaas zijn de risico’s op complicaties bij behandeling van donkere vlekken met crèmes en laser vooral bij mensen met een donkere huidtype erg groot. Laat u daarom voor eventuele behandeling van donkere vlekken goed voorlichten. De nachtcrème en de blekende creme van Dr. Hamerlinck kan de spontane verbleking van donkere vlekken bij een gepigmenteerde huid versnellen.